Saturday, September 7, 2024

PRESENT EN PRESENTJE; RC HOEKSCHE WAARD

 


Ik begin van achteren naar voren om tenslotte weer aan het eind terug te komen. 

Na mijn verhaal kreeg ik van de voorzitter een wel heel erg leuk aandenken aan het clubbezoek. Twee maal een Present Je Kunst. Een prachtig initiatief dat RC Hoeksche Waard ondersteunt. Kunst verbindt ook! Kleine kunstwerkjes van 40 lokale kunstenaars in een doosje voor een lief prijsje. Kleine hebbedingetjes waar je blij van wordt. (https://www.presentjekunst.nl/) Ik waardeer het initiatief, maar vooral het idee om dit aan mij te geven.

Tijdens het gesprek met het bestuur kwamen een wat issues naar voren: het zal niemand verbazen. Ledenwerving. En dat is niet altijd gemakkelijk. Er zijn clubs die een wachtlijst hebben, maar RC Hoeksche Waard moet moeite doen. Zoals vele clubs die zich in een lokaal gebied (grote gemeente met veel dorpskernen) bevinden.
 
Het weekthema tijdens de meeting: jeugd. Gebruik de jongeren om je zichtbaarheid te vergroten. Ik sprak achteraf met twee leden en adviseerde ze een alliantie met een middelbare school aan te gaan, bijv door een soort sollicitatieproject op te starten. Gebruik de know how en expertise van je leden door ze te koppelen aan middelbare scholieren die er iets van kunnen leren. Al die leerlingen zullen thuis over hun ervaringen vertellen en wellicht zijn er ouders (die je als club helemaal niet kent) die potentieel lid zijn.

Een van de beste tips die ik wil delen, omdat de club hier trots op is: continuïteit en stabiliteit in de organisatie. Zorg dat je in de avenues telkens opeenvolging hebt, zodat de ervaringen als vanzelfsprekend worden meegenomen in de volgende ronde en het een organisch geheel wordt. Dat was de nabrander van een van de leden, toen hij afscheid nam. Maar deze is ook om over na te denken: in deze club volgden zowel de inkomend voorzitter als de inkomend-inkomend voorzitter de PETS. Hoe dat elkaar versterkt in het proces naar het voorzittersjaar!

Dank allen! Het was een fijne bijeenkomst die goed voelde. We blijven elkaar inspireren; beloofd!


No comments:

Post a Comment